Att upptäcka incidenter i tid kommer vara avgörande 2025
Oavsett bransch berörs vi alla av NIS2 direkt eller indirekt. Kanske tror du att ni är för små eller att ert företag inte är i risk för cyberangrepp. Om ni är verksamma inom någon av de berörda branscherna så kommer ni kanske inte påverkas av kraven att kunna upptäcka inom 24 timmar och rapportera inom 72 timmar. Men kanske värderas ni av er kund utifrån er digitala motståndskraft.
Utmaningarna för de flesta organisationer är känt och är allt som oftast resursbrist, tidsbrist och kompetensbrist. Många vet inte vart man ska börja och saknar helt en guidning för att ta de första stegen. Vi kommer tillsammans med Arctic Wolf visa er och berätta vilka risker just er bransch utsätts för dagligen och hur ni kan undvika potentiell cyberincident.
Beroende på just er organisation så finns det olika drivkrafter som är bakomliggande för att säkra ert företags övergripande målsättning. Vissa företag kan idag inte upptäcka en incident eller täcker bara en liten del av attackytan, medan vissa kan upptäcka i stora delar IT-miljön men saknar förmågan att hantera incidenten tillräckligt snabbt.
Saker vi vet om cyberangrepp
- 60 % börjar med kända sårbarheter
- Snittiden är idag 22 dagars stillestånd vid cyberincident
- De fem största ransomwaregrupperna är idag:
- BlackCat (AlphVM or AlphV)
- LockBit 3.0
- Akira
- Royal
- BlackBasta
- Branscher som tidigare har varit fredade från cyberbrottslighet är idag inte längre säkra
- Alla kan utsättas så länge som man tjänar pengar
- Utan förmågan att upptäcka så är snittiden för en angripare att agera i er IT-miljö strax under 200 dagar.
Informationen ovan kommer från Arctic Wolf rapport: Threat Report 2024. Vill du ta del av rapporten i sin helhet, hittar du den här.
Vill du få en försmak av vad som kommer att diskuteras under eventet, kolla in vårt webinar tillsammans med Arctic Wolf.
Stanna kvar på AW
Efter att vi gemensamt har tagit del av spännande och viktig kunskap vill vi bjuda in dig till att stanna kvar på en AW. Det kommer bjudas på dryck och mingelmat.
Vi längtar efter att få träffa dig, oavsett om du är befintlig kund eller vill bli kund, så vill vi gärna ses på riktigt.