Första gången beställningen av mat på nätet avbröts av en ”webbplatsen går inte att nå” så suckade jag och väntade tills den var uppe igen, 30 minuter senare.
Andra gången skrev jag ett mail till kundtjänst, med en trace, skärmdumpar, loggar och en gedigen beskrivning av problemet och dess troliga orsak (givetvis), som fick ett ”Tack för ditt mail, har du provat att starta om din browser”.
Tredje gången bytte jag leverantör. Jag hade vart trogen kund i tre år.
I en digital värld där utbudet är stort och lättillgängligt, och tålamodet obefintligt, så finns det inte plats för halvhjärtade leveranser. Det finns alltid någon som gör en liknande produkt och vill man behålla sina kunder måste man visa att man tar kunden på allvar.
För några år sedan var ett vanligt marknadsuttryck inom IT-infrastruktur ”The App-Data Gap”.
Det beskriver allt det som finns mellan appen och datat som appen använder för att presentera en tjänst. Är inte datat tillgängligt för appen i den mängd som efterfrågas så börjar den bli långsam, och det dröjer inte länge innan användaren byter app. Så om du vill vara relevant så ser du om din leveranskedja av data så att den alltid kan leverera, oavsett tid på dygnet, geografisk plats eller tillfällig topp i efterfrågan!
För tillgänglighet handlar ju inte bara om avbrott i infrastrukturen.
Vi läser varje år om hur t.ex. webbplatsen för ansökningar till högskola, biljettförsäljningen till något 80-talsbands återförening, eller för all del en tidning som retat upp någon något lands ”patriotiska” hackergrupper, blir överbelastade och därmed i all väsentlighet otillgänglig. Med stora förluster i pengar och trovärdighet som resultat. Har man inte en plan för att hantera plötsligt ökande prestandakrav så blir man till slut irrelevant.
Detta gäller givetvis även interna system.
Hur mycket produktivitet förlorar ett företag på svärande medarbetare som frustrerat beklagar sig över ”datamaskinen” och den förbannade IT-avdelningen. Bara för att ekonomisystemet eller ”wiffit” inte fungerar och de inte kan göra sitt jobb? Eller för att någon klickat på en länk och nu är alla servrarna krypterade och oåtkomliga i en vecka? IT-budgeten ÄR en del av företagets affär, oavsett bransch, företagets storlek eller brist på IT-kompetens på C-level.
Så vad kan man göra då, börjar ni läsare frustrerat undra.
Som ni kanske anat så har vi lösningar till de flesta av dessa problem.
Det primära är ändå alltid att förstå kedjan, The App-Data Gap, och därefter identifiera flaskhalsarna och SPOF – Single Points of Failure. Annars är risken stor att resurserna läggs på fel plats(”silvertejpslösning”) och problemet kvarstår, eller till och med förvärras.
För det krävs en djup och bred kompetensbas inom hela kedjan, från app till datalager. Men även en produktkunskap och tight samarbete med partners och leverantörer för att välja bästa lösning för just den här utmaningen.
I slutändan blir det alltid billigare att välja en leverantör med hög kompetens.
Speciellt om alternativet är att bli irrelevant.
/ Fredrik Ranelöv