Tillgänglig eller irrelevant?

av | nov 23, 2020 | Data center

Första gången beställningen av mat på nätet avbröts av en ”webbplatsen går inte att nå” så suckade jag och väntade tills den var uppe igen, 30 minuter senare.

Andra gången skrev jag ett mail till kundtjänst, med en trace, skärmdumpar, loggar och en gedigen beskrivning av problemet och dess troliga orsak (givetvis), som fick ett ”Tack för ditt mail, har du provat att starta om din browser”.

Tredje gången bytte jag leverantör. Jag hade vart trogen kund i tre år.

I en digital värld där utbudet är stort och lättillgängligt, och tålamodet obefintligt, så finns det inte plats för halvhjärtade leveranser. Det finns alltid någon som gör en liknande produkt och vill man behålla sina kunder måste man visa att man tar kunden på allvar.

För några år sedan var ett vanligt marknadsuttryck inom IT-infrastruktur ”The App-Data Gap”.

Det beskriver allt det som finns mellan appen och datat som appen använder för att presentera en tjänst. Är inte datat tillgängligt för appen i den mängd som efterfrågas så börjar den bli långsam, och det dröjer inte länge innan användaren byter app. Så om du vill vara relevant så ser du om din leveranskedja av data så att den alltid kan leverera, oavsett tid på dygnet, geografisk plats eller tillfällig topp i efterfrågan!

För tillgänglighet handlar ju inte bara om avbrott i infrastrukturen.

Vi läser varje år om hur t.ex. webbplatsen för ansökningar till högskola, biljettförsäljningen till något 80-talsbands återförening, eller för all del en tidning som retat upp någon något lands ”patriotiska” hackergrupper, blir överbelastade och därmed i all väsentlighet otillgänglig. Med stora förluster i pengar och trovärdighet som resultat. Har man inte en plan för att hantera plötsligt ökande prestandakrav så blir man till slut irrelevant.

Detta gäller givetvis även interna system.

Hur mycket produktivitet förlorar ett företag på svärande medarbetare som frustrerat beklagar sig över ”datamaskinen” och den förbannade IT-avdelningen. Bara för att ekonomisystemet eller ”wiffit” inte fungerar och de inte kan göra sitt jobb? Eller för att någon klickat på en länk och nu är alla servrarna krypterade och oåtkomliga i en vecka? IT-budgeten ÄR en del av företagets affär, oavsett bransch, företagets storlek eller brist på IT-kompetens på C-level.

Så vad kan man göra då, börjar ni läsare frustrerat undra.

Som ni kanske anat så har vi lösningar till de flesta av dessa problem.

Det primära är ändå alltid att förstå kedjan, The App-Data Gap, och därefter identifiera flaskhalsarna och SPOF – Single Points of Failure. Annars är risken stor att resurserna läggs på fel plats(”silvertejpslösning”) och problemet kvarstår, eller till och med förvärras.

För det krävs en djup och bred kompetensbas inom hela kedjan, från app till datalager. Men även en produktkunskap och tight samarbete med partners och leverantörer för att välja bästa lösning för just den här utmaningen.

I slutändan blir det alltid billigare att välja en leverantör med hög kompetens.

Speciellt om alternativet är att bli irrelevant.

/ Fredrik Ranelöv

Senaste artiklarna
Kategorier

DIGITAL EXPERTHJÄLP

På vår bokningssida kan du själv se när en konsult finns tillgänglig, och direkt lägga in din bokning. Enklare kan det inte bli!

Log4Shell – så skyddar du dig

Log4Shell – så skyddar du dig

Nu är det dags för ett blogg-inlägg igen. Denna gång vill jag skriva några rader om förra veckans händelser kring log4shell. Vad är då log4shell och varför är det en så allvarlig sårbarhet? Log4shell är namnet på själva attacken, sårbarheten ligger i ett...

Next Gen Account Manager

Next Gen Account Manager

Om Cuebid Cuebid är ett tillväxtföretag och har sedan starten 2009 växt till en väletablerad och nationell aktör inom nätverk-och säkerhetstjänster som kompletteras med 24/7 helpdesk-och supporttjänster, kompetensledande konsulter, IT utbildningar och ett starkt sälj-...

region stockholm säkrar sina tjänster

region stockholm säkrar sina tjänster

Sveriges största regionala vårdgivare säkrar sina tjänster med ökad prestanda och tillförlitlighet till lägre kostnad. Cuebid har bidragit med design och arkitektur, konsult- och specialistkompetens vid installation, konfiguration, uppgraderingar och incidenter,...

Applikationssäkerhet – vems ansvar är det?

Applikationssäkerhet – vems ansvar är det?

En gång i en grå forntid så hade man en ganska naiv syn på IT-säkerhet, men man insåg med tiden att man var tvungen att revidera den synen. Saker som brandväggar och antivirusskydd på klienter blev en normal del av IT-miljön men allteftersom de metoder som används av...

Låt den rätte komma in (eller ut)

Låt den rätte komma in (eller ut)

Min kollega och vän skrev för ett par veckor sedan om vikten att kunna återställa förlorat data och vikten av att ha planerat för återställning, design och automatisering för att kunna återställa data. Och som Fredrik nämner så är det bara en pusselbit i kampen mot...

VMworld 2021: ”We’re proud to announce…”

VMworld 2021: ”We’re proud to announce…”

Aldrig tidigare har jag vart med om så mycket nyheter under VMworld! Ett tag blev det nästan komiskt att varje talare på den inledande ”General Session” och respektive keynote sa just frasen ”We’re proud to announce…”. General Session var för övrigt var en av de bästa...